Khamis, 12 Julai 2012

Resepi: Tang Yuan

Assalamualaikum !

Siapakah anda semua apa maksud itu "Tang Yuan"? Anda tak tahu itu ke? Haha.. Ok saya akan beritahu apa itu Tang Yuan? Dia adalah makanan masakan bola pulut yang dihidangkan dalam air rebusan yang manis. Dalam budaya Cina, ia secara tradisinya disampaikan kepada Dong Zhi, solstis musium sejuk. Oleh makan Tang Yuan, anda mengalu-alukan di musium sejuk dan menjadi satu tahun lebih tua. Tang Yuan membuat snek musium sejuk yang lazat dan mudah disediakan. Ia boleh dinikmati pada bila-bila masa tahun. Jangan risau makanan itu adalah halal bukannya saya nak meniru buatnya orang Cina. Ini resepi daripada Baba dan Nyonya.

Aku suka makan Tang Yuan, saya jugak pernah buatnya tetapi sayangnya sedap sangat dibuat oleh ibu tersayang saya yang bernama Che Rahmah Che Mat. Kalau aku ada kat rumah di sini, selalu jugak aku buat. Biasanya selalu dibuatnya pada musium perayaan di kampung, Kelantan. Well, bukan sebab nak tunjuk rajin atau tunjuk pandai. Jauh sekali... Tapi, sebab aku kedekut wahaha! Serius wey! Aku tak boleh terima la harga Tang Yuan lebih dari RM10 dari Kedai or Restoran di Melaka. Kamon la der, lu setakat campak tepung , lu nak charge mahal-mahal. Bagi akulah, harga sepatutnya bagi semangkuk Tang Yuan adalah RM4.50. Eh tak tak , Rm2.70 (termasuk tax) pon dah kira ekonomis sangat.

Anyway, bila buat Tang Yuan, selalunya aku pakai biji bijan hitam. Harga dia dalam 2.50 inggit lebih la sebungkus. Tapi tadi aku terfikir, kalau aku pakai kacang merah (sebenar) bukanlah lebih murah? Amek kau, mana kau nak jumpa orang kedekut macam aku ?? Dah murah lagi mau murah kekekekeke....

Apepon meh aku nak berkongsi resipi Tang Yuan Zhi yang aku baru reka sebentar tadi (alaaa setakat boleh la kau reka, cuba rendang tok, mahu gigil lutut hakhak)

Tong Yuan Zhi sangat lazat =) Sangat nutritious !
Budak-budak mesti suka Tong Yuan Zhi ni sebab rasa dia tak berapa masam dan tawar.

: Bahan-bahan :

1 cawan tepung beras pulut
4 anus air
Gulang perang secukup rasa
Pewarna makanan (pilihan)*
Halia segar (pilihan)*
*terpulang

: Cara-cara :

Tuangkan tepung beras pulut ke dalam mangkuk dan perlahan-perlahan tambahkan air sehingga campuran menjadi tekskur doh. Anda mungkin tidak memerlukan keseluruhan 4 anus air untuk mencapai konsistensi yang betul. Mengguli doh selama kira-kira 5 minit. Anda boleh bahagikan doh pada separuh dan tambahkan pewarna makanan untuk setengah. Menggentas keping doh dan gulung ke bebola kecil. Menggugurkan bebola ke dalam air mendidih dan masak sehingga bebola terapung kira-kira selama 5 hingga 10 minit. Manakala bebola memasak, menyediakan sup manis dengan air mendidih dan menambah gula perang. Halia segar juga boleh ditambah ke sup. Letakkan bebola dimasak ke dalam sup dan hidangkan. Tong Yuan juga boleh disumbat dengan pes yang dibuat mentega kacang, biji bijan hitam, kacang merah, kacang hijau dan lain-lain yang sesuaikan dengan merebus. (terpulang kepada anda)

Kalau ada sesiapa yang berminat nak cuba boleh la cuba ya. I'm still learning kan, malu pulak nak berkongsi resepi sendiri hihi. Sekali tak sedap mampos haku bila aku buatnya pertama kali tapi selama-lamanya itu sangat sedap. Yummuy!! Dan juga tekak aku kata lazat dan enak, sebab tu aku konfiden update kat blog tauuuuuu kemahenn =')

Anyway Ramadhan pon dah semakin hampir. Mungkin korang boleh try masak dan jadikan ia hidangkan berbuka buat keluarga? Banyak tau dapat pahala, dah la nak bikin benda ni senang gila hee. Disini aku selitkan satu hadis riwayat Tirzimi no 735 :

"Sesiapa yang menjamu makanan untuk berbuka bagi orang yang berpuasa, pahalanya sama seperti pahala orang yang berpuasa, iaitu pahala orang yang berpuasa yang dikurangkan walau sedikit"

Thank you for reading this entry !

1 ulasan :

  1. As salam. Terima kasih atas perkongsian resepi yang menarik ini.
    Mohon edit perkataan 'anus' itu aje.
    Terima kasih.
    Salam ukhwah.

    BalasPadam